نوارة نجم تحذر النشطاء من "الموزز" بعد انتشار الصور المثيرة والعارية

القاهرة - مؤنس حمدي
حذرت الناشطة "نوارة نجم" منقيام منتمين للتيارات الإسلامية باستهداف ناشطي "فيس بوك" وأصحاب الصفحات الثورية أو المناهضة للإخوان على مواقع التواصل الاجتماعي.

وقالت "نوارة" في تدوينة لها على "تويتر": "أنا مش عايزه أفسر لحد ما أتأكد، بس فيه حد من اللي اتقتلوا احنا شاكين في صاحبته...".

وأضافت: ''مش أي حد يشتم في الإخوان ويبعت لك أنبوكس تضرب معاه صحوبية وتروح تقابله في المظاهرة وهم بيبقوا أخوان وبيسلموهم.. لو سمحتوا خدوا بالكوا، وكمان وأنت بتوت من مظاهرة أو فاعليات بتلاقي ناس ما تعرفهاش تخش تقولك: أنت فين دلوقت يا فلان.. قال يعني بتتابع الأحداث.. ما تردش''.

وخاطبت الناشطة من يستهين بنفسه لأنه ليس "البرادعي" على حد قولها قائلة: ''ما تستهونش بنفسك وتقول أنا مين يعني؟ هو أنا البرادعي؟ بالنسبة للإخوان صفحتك ونشاطك ونزولك مخليك أخطر من البرادعي... أنا عارفة إنك عايز تستشهد وإنك شجاع وفاتح صدرك، بس وأنت عايش بتخدم البلد أكتر من وأنت ميت.. مش شطارة إنك تسلم نفسك يقتلوك'''.

الجدير بالذكر أنه انتشرت في الآونة الأخيرة ظاهرة استهداف نشطاء صفحات المعارضة على "فيس بوك" و"تويتر"، وهو ما حمل الكثيرين إلى محاولة تحليل الموقف وتتبع كيفية وقوع هؤلاء النشطاء في أيدي من يقتلونهم أو يقومون بتعذيبهم، وتردد بين عدد من النشطاء أن بعض من سقطوا جاء سقوطهم بواسطة "الموزز"، سواء كانت "الموزة" صديقة مقربة ومعروفة لدى الناشط، أو ممن ينشئون صفحات بصور أنثوية عارية أو شبه عارية يبدأون من خلالها في استقطاب الناشطين ومصادقتهم.. لاسيما بعد أن تزايدت بشكل ملفت خلال الآونة الأخيرة هذه الصفحات ذات الصور التي تصنف على أنها "جنسية".

المشهد

الرجوع للصفحة الرئيسية

1 التعليقات

  1. غير معرف يقول:

    ربنا يحرئهم

شارك بتعليقك

مواضيع تهمك

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
الصفحة الرئيسية | حقوق القالب ل سامبلكس | مع تحيات المصري الحر